Osteopatia w pediatrii

Osteopatia pediatryczna. Czym jest?
W czym możemy Ci pomóc?


Osteopatia patrzy na ciało człowieka w holistyczny sposób. W wielkim skrócie oznacza to, że patrzy na człowieka w całości. Jest metodą diagnozowania i leczenia manualnego, do którego niezbędna jest wiedza z zakresu anatomii i fizjologii w możliwie najbardziej praktycznym, nie tylko teoretycznym ujęciu/ wydaniu.

Słowa twórcy osteopatii A.T Stilla: „find, fix and leave it alone” ( znajdź, napraw i zostaw to wolno) w pigułce odnoszą się do tego unikatowego sposobu leczenia pacjenta. W głębi tych kilku słów, ukryte są informacje zarówno co do znajomości budowy i funkcjonowania układów: krwionośnego, nerwowego czy pokarmowego jak i wymagane praktyczne zdolności zlokalizowania tkanek o zmienionej teksturze, które nie funkcjonują w organizmie w optymalny dla siebie sposób. Połączenie tych informacji przekłada się na sposób myślenia o strukturze, funkcji, relacjach pozycyjnych tkanek i tego na jakim poziomie ciało potrzebuje od nas wsparcia lub podparcia by mogło uruchomić swój potencjał w procesie leczenia.

Czym zatem od klasycznej osteopatii różni się osteopatia pediatryczna? Czy są to sztuczne pojęcia i podziały?
Standardowe założenia są takie same. Potrzebna jest jednak dodatkowa wiedza z zakresu embriologii, fizjologii, położnictwa, pediatrii ogólnej i rozwoju psychomotorycznego, psychologii.
Wszystko dlatego, ponieważ w każdym jednym aspekcie: „Dziecko to nie jest mały dorosły”.
Czasem zdarza się tak, że nasza pomoc, by była skuteczna, potrzebna jest współpraca kilku specjalistów: fizjoterapeuty, neurologopedy, CDL, psychologa. Kłaniamy się w stronę podejścia interdyscyplinarnego, dzięki któremu Pacjenci i ich Rodzice są otoczeni troską i pomocą na miarę ich potrzeb.

Przebieg wizyty.
Choć jej szkielet powinien być ten sam: wywiad, oglądanie, palpacja, badanie ruchomości, testy specjalne etc… od strony praktycznej przebieg wizyty zazwyczaj nie jest taki sam.
Zależy od stanu aktywności i pobudzenia układu nerwowego Pacjenta ale również Rodziców, aktualnego poziomu bezpieczeństwa, chęci współpracy i gotowości Małego Pacjenta.
Zdarza się, że przeznaczenie kwadransu na zapoznanie i oswojenie z naszą obecnością, zamiarem zbadania i dotknięcia jest receptą na dalszy pomyślny przebieg wizyty.
Zdarza się też, że dzieci płaczą. Płaczą, mimo że dotyk terapeuty jest delikatny. W końcu w ten sposób Maluchy komunikują się ze Światem- Rodzicami. Dobrze, gdy Rodzic potrafi towarzyszyć i wspierać Malucha swoją obecnością i czułą uważnością, czasem ciszą albo modulacją głosem, czasem trochę poanimować.
Na wizytę warto zabrać książeczkę zdrowia. Pomocna może okazać się również ulubiona zabawka pluszak dla 3latka lub kocyk z zapachem Mamy dla noworodka.

W czym możemy Wam pomóc?

  • asymetria ułożeniowa
  • plagiocefalia
  • kręcz szyi
  • wspomagająco przy zapaleniu ucha środkowego
  • kolki